søndag 16. desember 2012

Sylte av buklist og tynnribbe

Årets sylte er snart i mål. Det tar noen timer, men er verdt jobben. Stor tilfredsstillelse når egenprodusert står på bordet.

I år ble det 1,5kg buklist og 1,5kg tynnribbe. De delte jeg i to og småkokte i snaut 2 timer i saltet vann med løk, persillerot og gulrot og knust pepper. Ikke tøm ut kokekraften. Den skal syltene trekke i etter legging. Det varierer fra år til år hva jeg bruker som råvare. Alltid buklist for å få fettet. Skinke, legg, ribbe, hode kommer i tillegg. Hode var det mye arbeid med og det ble lite kjøtt og ikke noe fett. I år så fordelingen på lyst og mørkt kjøtt, samt rent fett, veldig bra ut.
Så plukket jeg dem fra hverandre med fingre og etpar gafler. Fettet skar jeg i tynne skiver der det var mulig. En krydderblanding med én del pepper, én del ingefær, to deler allehånde og 2 deler salt ble satt klar, og en skål med gelantinpulver. Om du får tak i svinebog så trenger du antagelig ikke gelantinpulver. Nogen har mye bindemiddel i seg selv.
Da er det bare å legge kjøtt og fett lagvis, med store mengder krydder og litt gelantinpulver for hvert lag. Jeg bruker en bolle kledd med håndkle til å legge i. Når jeg har nådd ønsket høyde bretter jeg håndkleet over og surrer med hyssing. Svor sier du, nei det sluttet jeg med for noen år siden. Den fjernes jo raskt før spising allikevel.
Til slutt senker jeg de to surrede syltene ned i kokekraften, koker opp og lar dem trekke i en halvtime. Nå kan de legges i pressen og få en natt på et kjølig sted.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar